Smittekæder
Ulrik Rune - 18. maj 2020

COVID-19/CORONA

Vi er bevidst om, at der er RIGTIG meget information om corona i disse dage, men hos Albertslund Fysioterapi tager vi det fortsat alvorligt. Derfor bringer vi dette skriv om smittekæder, så vi alle sammen kan hjælpes ad med at holde smitten nede og samfundet kørende.

Sådan skal du gøre, så smittekæder brydes, og epidemien ikke vokser.

Risikoen for smitte med coronavirus er ikke ovre, selvom smitte trykket falder. Truslen fra virus skal vi alle forholde os til i meget lang tid fremover. Ifølge Sundhedsstyrelsen »må vi forvente, at COVID-19 er en sygdom, som vil være en del af sygdomsbilledet i flere år fremover«.

Skal vi derfor mindske en anden epidemi bølge, der kan ødelægge sundhedsvæsenet og føre til alt for mange unødige dødsfald, skal virus spredningen holdes nede i halve og hele år.

Den nye smitte kontrol skal ske ved en massiv testning for coronavirus, isolation af de smittede og som noget nyt opsporing af alle dem, som de smittede måske har smittet – såkaldt ’nære kontakter’.

Sundhedsstyrelsen har offentliggjort, hvordan nære kontakter skal forholde sig, så smittekæderne brydes.

Hvem er nære kontakter?

• En, der bor sammen med en person med påvist coronavirus
  • En, der har haft direkte fysisk kontakt (fx kram) med en med påvist coronavirus
  • En person med ubeskyttet og direkte kontakt til smittefarlige sekreter fra en med en med påvist coronavirus
  • En person, der har haft tæt “ansigt-til-ansigt”-kontakt inden for 1 meter i mere end 15 minutter (fx i samtale med personen) med en med påvist coronavirus
  • Sundhedspersonale og andre, som har deltaget i plejen af en patient med COVID-19, og som ikke har benyttet værnemidler på de foreskrevne måder.
  • Du er altså ikke nær kontakt, hvis du har passeret en smittet i Netto eller er gået forbi en arbejdskollega, der er smittet, kun dem, du i længere tid har været fysisk meget tæt på i længere tid eller i direkte berøring med.

Hvornår skal kontaktet have fundet sted?

• Du skal have været sammen med en corona smittet fra 48 timer før, han/hun får symptomer, indtil 48 efter efter, symptomerne er forsvundet.
  • Har den person, du har været sammen med, ikke haft symptomer, men er testet positiv for covid-19, er du nær kontakt, hvis I har været sammen fra 48 timer før det positive testresultat til 7 dage efter, testen blev foretaget.

Hvad skal jeg gøre som nær kontakt?

• Du bør blive hjemme og aflyse alle besøg.
  • Gå i frivillig selvisolation fra du får viden om, at du potentielt er smittet, altså er nær kontakt. Hold afstand til andre i husstanden.
  • Du skal være endnu mere opmærksom på de generelle anbefalinger om god håndhygiejne, hosteetikette og rengøring.
  • Hold øje med, om du udvikler symptomer (ondt i halsen, muskelsmerter, tør hoste, feber mv.).
  • Kontakt egen læge, så du kan henvises til en coronatest, uanset om du har tegn på sygdom eller ej.
  • Du skal på dag 4 og dag 6, fra du har været udsat for smittefaren fra den smittede person, du har været sammen med, lade dig teste i de 16 hvide testtelte, der er opsat i landet. På sigt oprettes flere lokale teststeder, så du ikke skal rejse så langt, men det er endnu ikke på plads.
  • Du bør holde dig selvisoleret, indtil du får det første negative prøvesvar. Er prøvesvaret negativt, er du ikke smittet og kan bryde din selvisolation og igen tage på arbejde, ud at handle og besøge venner.
  • Er første eller andet testsvar positivt, skal du gå i isolation. Du er covid-19-smittet.

Hvorfor skal jeg testes, når jeg ikke er syg?

• Fordi smittekæder skal brydes, så virusspredning holdes under kontrol.
  • Symptomer på coronavirus kommer hos de fleste fra 2 til 12 dage efter, du er smittet. I snit 5-7 dage efter. I dagene op til du får symptomer, er der større risiko for, at du smitter andre, selvom du ikke føler sig syg.

Hvordan booker jeg testtid?

• Du booker selv tid til test i de hvide telte på www.coronaprover.dk.
  • Hver region har oprettet telefonisk hjælp.

Hvornår skal jeg testes?

• På dag 4 og 6 fra du har været udsat for smitte fra en person testet positiv for covid-19.
  • Bor du med en smittet, skal du bestille testtid hurtigst muligt. Og så en test to dag senere.
  • Er der gået mere end 6 dage, fra du var sammen med en smittet, til du får det at vide, skal du kun testes 1 gang.
  • Er der gået mere end 13 dage og du er uden tegn på sygdom, skal du ikke testes.

Skal andre i min husstand også gå i selvisolation, hvis jeg er nær kontakt?

• Nej. Myndighederne arbejder kun med et led, så er du den nære kontakt, er det kun dig og ikke andre i husstanden, der skal selvisoleres og få foretaget de to corona test.
  • Er din test dog positiv, skal din husstand gå i selvisolation, da de nu er nære kontakter og skal lade sig teste.

Hvad med børnene?

• Børn under 12 år behøver ikke blive corona testet, da det kan være ubehageligt.
  • Bliver barnet ikke testet, skal det blive hjemme i isolation i syv dage, efter sidste kontakt med en smittet fandt sted. Får dit barn ikke symptomer efter den periode, kan han/hun gå i skole/institution igen.
  • Får barnet symptomer, skal det blive hjemme til 48 timer efter ophør af symptomer.
  • Hvis dit barn, som er den nære kontakt, har brug for kram/trøst, er det vigtigere end afstand. På samme måde, hvis du selv er smittet og ingen andre, kan trøste dit barn. Men vær altid særligt opmærksom på hygiejne.

Hvor kan jeg læse mere om at være nær kontakt?

Emner:
corona