Skal du også arbejde hjemmefra ?
Skal du også arbejde hjemmefra ?
Ulrik Rune - 22. marts 2020

Rigtig mange danskere skal i denne tid arbejde hjemmefra, og du kan se frem til en del stillesiddende timer uden dit normale hæve-sænkebord og din kontorstol. Derfor er det ekstra nødvendigt at være opmærksom på belastningssymptomer fra skulder, nakke og ryg . Hvis du er en af dem der skal arbejde hjemme så læs med her, hvor vi har samlet lidt gode råd og tips til at gøre din hverdag lettere og fri for symptomer.

Dit nye “kontor”
Ikke alle har et kontor i deres hjem og skal derfor indrette deres midlertidige arbejdsplads ved køkkenbordet, spisebordet eller endda sofabordet.
Sofabordet anbefaler vi IKKE som midlertidigt kontor. Du sidder ofte meget lavt i sofaen, og da bordet også er lavt vil du komme til at sidde nærmest “sammenkrøllet”. Sidder du med den bærbare i skødet er det svært at få understøttet og hvilet armene.
Vælg i stedet spisebordet hvor der er bedre højde og i øvrigt plads omkring dig til at arbejde. Husk altid at hvile underarmene på underlaget, og have tastaturet så tæt på dig som muligt.
HVIS du har mulighed for det bør du tilslutte en ekstern skærm og evt tastatur til din bærbare. Årsagen er at skærmen på en bærbar er meget lav og du kommer til at sidde og bøje nakken meget fremover.

Husk pauser
Vi anbefaler at du holder pause en lille pause på 5-10 min ca. hver 45-60 min, så ikke dagen bliver for statisk og stillesiddende. Pausen du kan bruge til at gå lidt omkring og hente kaffe, få lidt frisk luft, praktiske gøremål i boligen eller lave nogle små øvelser for skulder, nakke og ryg.
Vores dygtige fysioterapeut Mie har til lejligheden lavet en lille video med inspiration til øvelser. Du kan se videoen ved at klikke på linket nedenfor:

LINK : Øvelser for nakken, øvre ryg og skulder

Vores generelle anbefalinger
Bevægelse og træning har en rigtig positiv effekt på bevægeapparatet. Det gælder både hvis du vil forebygge eller behandle symptomer. Derudover har fysisk aktivitet også en positiv effekt på hjernen, så hvis du holder dig aktiv, vil du kunne opleve både bedre koncentration og humør.
Gå eller løb en tur når lejligheden byder sig. Husk at anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen også gælder udendørs, så hold mindst 2 meter afstand til andre mennesker.
Træn derhjemme. Der findes massevis af små effektive træningsprogrammer på nettet og på Youtube, så det er bare at søge og finde et der passer dig.

Pas godt på dig selv og på hinanden

Fyssserne hos Albertslund Fysioterapi

Emner:
hjemmearbejde, nakke, øvelser, ryg, skulder

Tilbage til nyheder

Tilbage til inspiration