Mindfuld Yoga
Mindfuld Yoga

Mindfulness har rødder i buddhismen og taoismen, men er i den nuværende form uden religiøst indhold. Det er en træning i at være bevidst nærværende og at være ikke-dømmende, kærlig-venlig både ved dig selv og andre. At træde et skridt baglæns og se på dine tanker som flygtige øjebliksbilleder ligesom skyer. Hvis du er fuldt og helt i nuet, er du ikke bekymret (da det der bekymrer dig sker i fremtiden) eller deprimeret (da det oftest er over noget der er sket). I nuet er kun væren og kærlig venlighed.

Udspænding, afspænding og åndedræt.

Mindfuld yoga koncentrerer sig om at rette fokus på kroppen og væk fra tankerne. Der er stor fokus på åndedræt, at mærke kroppen og blide stræk der holdes i lang tid. Mindfuld yoga slutter af med afspænding. Alt med et mindfuldt islæt. Mindfuld yoga koncentrerer sig om at rette fokus på kroppen og væk fra tankerne. Der er stor fokus på åndedræt, at mærke kroppen og blide stræk der holdes i lang tid. Mindfuld yoga slutter af med afspænding. Alt med et mindfuldt islæt.

Åndedrættet er dit anker mod stress, smerte og angst. Det første der sker når du føler uro er, at dit åndedræt bliver overfladisk. Ved at tage kontrol over dit åndedræt og trække vejret roligt ned i maven igen påvirker du Vagusnerven, den 10 hjernenerve. Det hjælper til at dæmpe stress, smerte og angst. Det er den hurtigste vej til at finde balance.

Blide stræk er også en essentiel del af Mindfuld yoga. Blide stræk over lang tid hvor du fokuserer på dit åndedræt, udspænder bindevæv og fascier. Det giver en længerevarende smidighed som ikke opnås ved et muskelstræk der typisk holdes 20-25 sekunder. Når dine muskler, fascier og bindevæv er mere smidige, dæmpes smerter.

Afspændingen efterfølges oftest af en lille mindfuld tale, hvor nogle af principperne i Mindfulness gennemgås.  Når du er mindfuld er du fuldt og helt til stede, du er nysgerrig som et barn, du fokuserer på det positive og marinerer dig ikke i negative tankemønstre. Du bliver ikke lykkelig af at være mindfuld. Livet går op og ned.  Men du kan lære at acceptere at medgang og modgang er en del af tilværelsen og har lige meget lov til at være der. Det er en proces, en træning og en livsstil, at søge mod at være mere mindfuld.

Holdtræning

Alle kan deltage i Mindfuld yoga, også selv om du har fået ny hofte, har mange smerter eller reduceret bevægelighed i kroppen. Eneste forudsætning er at du selvstændigt kan komme op og ned fra gulvet. Resultatet af Mindfuld yoga vil ofte være formindskede smerter, forøget smidighed og en naturlig brug af åndedrætsøvelserne i stressede situationer. Mange udfører også yogaøvelserne derhjemme, da de oplever, at de så får en bedre søvn.