Mekanisk Diagnostik og Terapi (McKenzie)

Mekanisk Diagnostik og Terapi (McKenzie) omfatter en logisk og trinvis proces, til mekanisk at undersøge, behandle og forebygge rygproblemer. På baggrund af dine smerter og ledenes evne til at bevæge sig kan en McKenzie-uddannet fysioterapeut finde frem til, hvilket type problem du har. Denne undersøgelsesmetode sikrer dig optimal kvalitet og udbytte, og samtidig får du selv en indgående indsigt i, hvad der forårsager symptomerne..

Forskning har vist, at en McKenzie-undersøgelse af en eksamineret terapeut er lige så pålidelig og værdifuld som dyre specialundersøgelser (bl. a. MR-scanning), når det drejer sig om at finde årsagen til patientens problem.
Det centrale i McKenzie-metoden er instruktion i øvelser der skal udføres regelmæssigt dagligt. De fleste patienter kan derfor kontrollere deres symptomer i dagligdagen.Hvis de daglige øvelser ikke er tilstrækkeligt, vil den McKenzie-uddannede fysioterapeut kunne supplere dine egne øvelser med behandlingsteknikker, som påvirker symptomerne direkte.
Kvaliteten i McKenzie-systemet er, at man prøver at forebygge, at nye gener opstår. Metoden tager nemlig udgangspunkt i, hvad du som patient selv kan gøre for at afhjælpe dit problem og slippe af med smerterne. Et af hovedprincipperne er netop at gøre dig som patient uafhængig af behandling. Når du selv gør en aktiv indsats, bliver risikoen for tilbagefald væsentligt mindre. Du får mulighed for selv at gøre noget ved problemet med det samme, hvis det alligevel vender tilbage. Samtidig får du forskellige redskaber, som minimerer risikoen for at problemet bliver kronisk.